Laulettiinpa ennenkin

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin perustaminen

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiiri perustettiin 20.5.1975. Puheenjohtajana perustavassa kokouksessa toimi Juha Kuparinen Suomen kirkkokuoroliitosta.  Liitto muutti nimensä Suomen kirkkomusiikkiliitoksi vasta 1978.

Perustetun Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin puheenjohtajaksi valittiin kanttori-urkusi Antti Suni Imatralta.  Piirihallituksen jäseniksi valittiin Eero Haimila Lappeenrannasta, Kalevi Mäkinen Luumäeltä, Martta Salmi Savitaipaleelta ja Erkki Toivakka Ylämaalta.

Yhdistyksen perustamisasiakirjan allekirjoitti 11 kuoroa ja piirin kotipaikaksi päätettiin Lappeenranta.

Jäsenmaksukehitys

Pohjakassaksi saatiin Etelä-Karjalan Kanttori-urkuriyhdistyksen laulujuhlatili.  Päätettiin, ettei kuoroilta peritä jäsenmaksua.  Jäsenmaksuksi päätettiin 25.5.1976 5 mk, josta liitolle meni 3mk, mutta jäsenmaksua ei aiottu kantaa kyseisenä vuonna.  Jäsenmaksua alettiin kantaa kyseisen suuruisena vuodesta 1978.  Vuonna 2001  jäsenmaksu oli 40 mk/jäsen, josta puolet meni liittoon ja puolet jäi piirille. Vuonna 2006 maksu oli 7€ jäseneltä, josta piirille jäi 2€.  2009 SKML:n jäsenmaksu nousi 12,20 euroon eikä kirkkomusiikkipiirimme sinä vuonna kerännyt lainkaan jäsenmaksutuloja. 2010 maksu nostettiin 15 euroon, josta liitto sai 12,50€ ja piiri 2,50€ . Vuodeksi 2017 SKML nosti jäsenmaksunsa 15 euroon, jolloin Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiiri nosti osuutensa kolmeen euroon, eli kokonaisuudessaan piirin jäsenmaksuksi tuli 18 e laulajalta.