Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin toiminta

Pirkko Hakoköngäs Etelä-Karjalan Kirkkomusiikkipiiri ry

TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2020

Kirkkomusiikkipiirimme tarkoitus

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin tarkoituksena on herättää ja ylläpitää kiinnostusta kirkkomusiikkiin, edistää omalla toimialueellaan kirkkomusiikin kehitystä, tukea ja ohjata kirkkomusiikkityötä sekä edistää kirkkomusiikin alan kuorojen, soitinyhtyeiden, musiikkileikkikoulujen ja muiden musiikkiryhmien perustamista ja toimintaa. (Etelä-Karjalan Kirkkomusiikkipiirin säännöt 2.§) Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin käytännön tavoitteina on 1) Etelä-Karjalan piirin alueella kirkkomusiikin tukeminen Tuetaan kirkkokuorojen toimintaa järjestämällä laululeirejä ja -juhlia. Tuetaan myös SKML:n seurakuntajäseniksi liittyneiden seurakuntien kirkkomusiikkia koko kirjossaan. 2) Kulttuurisen sosiaalityön tekeminen kirkkomusiikkitoiminnan kautta Kirkkomusiikkitoiminta voi olla väline myös ei-musiikillisten tavoitteiden saavuttamiseen, esimerkiksi ihmisten yhteisöllisyyden lisäämiseen, kirkon toiminnan tutuksi tekemiseen tai sisällöltään mielekkään elämän rakentamiseen. Kirkkomusiikkitoiminnassa on tilaa kaikille omista taidoista tai sosioekonomisesta asemasta riippumatta.

Käytännön toiminta vuonna 2020

Monipuolistetaan tarjontaa seurakuntajäsenien tarpeita vastaavaksi sitä mukaa, kun uusia ryhmiä tulee toimintapiiriimme. Pyritään vastaamaan kysyntään esitettyjen tarpeiden mukaan. (Suomen kirkkomusiikkiliiton liittokokous kokoontuu kirkkomusiikin seminaariin 4.-5. 9. 2020 Lappeenrannassa ja tarjoamme heille Lemiläisen messun Lemin kirkossa perjantaina 4.9.. Messua harjoitellaan elokuussa Joutsenossa ja syyskuussa Lemin kirkossa yhteisharjoituksessa. Piiri järjestää bussikyydin kokousvieraille Lappeenrannasta Lemille ja samalla ajetaan opastettu kierros Lappeenrannassa.) MUUTETTU KORONAPANDEMIAN TAKIA!!! Osallistumme lemiläiseen messuun sunnuntaina 6.9.2020 klo 10 Lemin kirkossa. Messua harjoitellaan Savitaipaleen seurakuntakodissa 29.8.2020 klo 10-16. SKML:n lanseeraamaa valtakunnallista Suomalaisen kirkkomusiikin päivää kehotetaan viettämään 11.9.2020 seurakunnissa. Ansiomerkkejä myönnetään ja niihin liittyviä kunniakirjoja kirjoitetaan, sekä ojennetaan kuorojen anomusten perusteella. Lähetetään edustajat SKML:n koulutuksiin ja neuvottelu- ja edustajakokoukseen. Vuoden 2020 kokoukset järjestetään etänä koronapandemian vuoksi. Ohjataan kuoroja esiintymään ja toimimaan kolehdinkerääjinä, kun kolehti kerätään kirkkomusiikin hyväksi kuten SKML:lle tai omalle kirkkomusiikkipiirille. Huomioidaan juhlia viettäviä kuoroja ja merkkipäiviään viettäviä henkilöitä. Pidetään sääntömääräiset kokoukset eli piirihallituksen kokoukset sekä piirin vuosikokous.

Viestintä

Viestintäkanavina ovat piirikirjeet, piirin kotisivut osoitteessa http://ek-kirkkomusiikkipiiri.yhdistysavain.fi ja facebook.

Toiminnan rahoitus

Kirkkomusiikkipiirin toiminnan rahoitus tulee jäsenmaksuista eli 3€/yhdistysjäsenen jäsenmaksupalautuksista ja vapaaehtoisista kolehdeista. Lisäksi anotaan toimintatukea sekä Agricolasäätiöltä että SKML:lta. Myös myyntituloja saadaan jonkun verran.

Piirikirjeet

Piirikirje lähetetään jäsenen omaan sähköpostiosoitteeseen.  Nyt jäsenluettelossa on noin sata sähköpostiosoitetta.

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin piirikirje 3/2020 18.8.2020

Hyvät jäsenkirjeemme lukijat! Valittaen joudumme toteamaan, että kokoontuminen yhteiseen lauluharjoitukseen (29.8.) tai messuun (6.9.) ei tule nyt toteutumaan etenevän koronauhan vuoksi. Piirihallitus on tehnyt asiasta yksimielisen päätöksen ja ottaa messun valmistelun uudelleen esille, kun sopivampi ajankohta tulee.

Mikäli kuorot pääsevät kokoontumaan, olisi toivottavaa, että perjantaina 11.9. vietettäisiin taas Kirkkomusiikin päivää seurakunnissamme. Turvavälit kannattaa kuitenkin muistaa.

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin piirihallitus pahoittelee peruutusta.

piirisihteeri Pirkko Hakoköngäs, puh. 050 3845786, s.posti phakokongas@gmail.com https://ek-kirkkomusiikkipiiri.yhdistysavain.fi Löydymme myös facebookista nimellä etelä-karjalan kirkkomusiikkipiiri

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin PIIRIKIRJE 2/2020  25.5.2020

Hyvät kirkkomusiikin ystävät!

Olemme tehneet digiloikan ja Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin vuosikokous saatiin pidettyä sähköpostitse ja piirihallitus on kokoontunut Google meetissä. Koronavaikutukset selätetty siltä osin. PIIRIN VUOSIKOKOUS Vuosikokouksessa valittiin entinen piirihallitus jatkoon, eli Ilpo Sientola toimii puheenjohtajana ja piirihallituksen varsinaiset jäsenet ovat Aino Juntunen Savitaipaleelta, Marika Rantanen Joutsenosta, Pirjo Salminen Imatralta ja Marja-Liisa Vertanen Ruokolahdelta. Varajäseninä toimivat Olli Lehtolainen Ylämaalta ja uutena Johannes Vesterinen Imatralta.

SYKSYN TOIMINTA

Suomen Kirkkomusiikkiliitto muutti koronan varjossa liittokokouksensa etäkokoukseksi. Olimme suunnitelleet vievämme liittokokousväen Lappeenrannan opaskiertueen jälkeen Lemille lemiläiseen messuun ja sen jälkeen särälle. Näitä suunnitelmia piirihallitus päätti nyt vähän keventää ja tyytyä yhteen laululeiriin suunnitellut kahden sijasta ja messu siirrettiin perjantaista sunnuntaille 6.9.2020 klo 10 ja tapahtumapaikka on tietenkin Lemin kirkko. Messun lauluja harjoitellaan Savitaipaleen seurakuntasalissa 29.8. klo 10-16. Marika Rantasen laulamia äänivirsien stemmoja on saatavissa äänitiedostoina piirisihteeriltä, jos ette niitä ole jo saaneet.

Laulettavat virret ovat

130 Jumala, Isä taivaassa

195 On riemu, kun saan tulla

225 Jeesus luona armopöydän

332 Herraa hyvää kiittäkää

462 Soi kunniaksi Luojan

508 Valkeus kirkas päällä synkän maan

Lisäksi lauletaan Halleluja ja Herra armahda.

Leirille ilmoittaudutaan piirisihteerille viikkoa ennen eli 21.8. mennessä mieluiten sähköpostitse. Koska kuorot eivät kokoonnu, ilmoittautukaa kukin itse tai pienemmissä ryhmissä ja muistakaa mainita kuoronne, stemmanne ja ruokarajoituksenne. Kokoonnumme Suomen hallituksen ja terveydenhoitoviranomaisten ohjeita noudattaen pitäen leirin ja messun hyväksytyn kokoisena noudattaen turvavälejä ja muita suosituksia. Muista, ettet voi tulla mukaan flunssaisena tai koronaoireista kärsivänä. Käytä omaa harkintaasi! Mikäli rajoitukset estävät kokoontumisemme, perumme tilaisuudet.

Yleisessä epävarmuudessa voimme vain huokaista rukouksen virrestä 508: ”Matkaani ohjaa! Kauas näe en, vain askelen, vaan ottaa tahdon sen.”

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin piirihallituksen puolesta kirjaili Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiirin  piirisihteeri Pirkko Hakoköngäs, puh. 050 3845786, s.posti phakokongas@gmail.com

Löydymme myös facebookista nimellä etelä-karjalan kirkkomusiikkipiiri.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨*****************************************************************************************¨*

Etelä-Karjalan kirkkomusiikkipiiri ry Piirikirje 1/2020

Hyvät piirikirjeen lukijat ympäri Etelä-Karjalaa! Piirikirjeitä ei ole tälle vuodelle vielä kirjoitettu, sillä tilanne on elänyt koko ajan, eikä ole osannut tiedottaa, kun ei ole oikein itsekään tiennyt. Päämme päällä lepää raskaana ei mikään punainen kruunu, mutta koronapa kuitenkin. Voi olla, että tässäkin ilmoitetut tapaamiset joudutaan vielä perumaan, mutta eletään toivossa, ettei näin käy.

Mennyt vuosi 2019 oli erinomainen laulamisemme suhteen, josta suuri kiitos varsinkin vastuunkantajallemme kanttori Aino Juntuselle. Tänä vuonna ehkä ainakin yritämme päästää häntä vähän vähemmällä, mutta emme me kuitenkaan aivan ilman Ainoamme pärjää. Vuosikokouksemme päätettiin siirtää nettiin eli sähköpostikokoukseksi. Se taitaa olla uutta meille kaikille ja vaatii erilaista etukäteisvalmistautumista kuin entisenlaiset kokouksemme. Tarkoitus on valmistella kokouksen esityslista niin huolella, ettei keskustelua enää kokoustilanteessa tarvita, vaan valtuutetut kirjoittelevat vain ”hyväksyn” tai ”en hyväksy” esityslistan esityksiin. Te voitte auttaa esitysten muokkaamisessa keskustelemalla etukäteen kotisivujemme jäsensivuilla asioista. Erityisesti henkilövalintoihin olisi mukavaa, jos antaisitte ehdotuksia. Piirihallituksessa on kaksi erovuoroista varsinaista jäsentä (musiikillinen johtaja ja laulajajäsen), mutta kyseiset hallituksen jäsenet Pirjo Salminen ja Marika Rantanen ovat luvanneet jatkaa. Varajäsenissä on vapaana yksi musiikillisen johtajan paikka, sillä varajäsenemme Raili Tervonen on ilmoittanut luopuvansa paikastaan. Myös toiminnantarkastajia tarvitaan.

Nyt on menossa valtuutettujen sähköpostiosoitteiden kerääminen. Jos epäilet, ettei oma sähköpostiosoitteesi ole vielä ilmoitettujen joukossa ja olet kuitenkin saanut valtuutuksen edustaa kuoroasi tai seurakuntaasi kokouksessa, lähetä pikimmiten sähköpostiosoitteesi ja valtuuttajiesi yhteystiedot piirisihteerille. Ennen pääsiäistä harjoitellaan sähköpostikokousts ja 14.4. alkaa kokous klo 0:00 puheenjohtajamme Ilpo Sientolan lähettämästä aloitusviestistä ja päättyy 17.4. klo 24:00.

Kotisivumme ovat uudella pohjalla ja vielä keskeneräiset. Kirjautuminen ensimmäisellä kerralla vaatii yhteenoton sivuston käyttöönottoon, eli kirjoita käyttäjätunnukseksi sähköpostiosoitteesi, mutta paina ”Unohditko, tai haluatko luoda salasanan”. Myös ”Liittyminen jäseneksi”-lomaketta voi käyttää ja tuleekin käyttää, jos nimesi puuttuu jäsenluettelosta. Jäsensivuilla on nyt julkaistuna vain vuosikokousta koskeva aineisto eli kokouksen liitteet ja keskustelualue. Kotisivujen osoite on edelleen http://ek-kirkkomusiikkipiiri.yhdistysavain.fi

Laululeirit lemiläisen messun harjoitteluun on siirretty elokuun loppuun eli 22.8. Joutsenon seurakuntakeskuksessa ja 29.8. Savitaipaleen seurakuntakeskuksessa. Molemmat klo 10-16 . Lounas ja päiväkahvi ovat tarjolla. Laskut lähetetään, kuten on ollut tapana, kuoroille. Jos kuoroilla ei ole varaa maksaa laskua, lähetämme toki niitä myös kuorolaisille. Kouluttajiksi ovat ilmoittautuneet ainakin Lemin kanttori Jonna Imeläinen-Suomalainen ja Joutsenon kanttori Toni Pussinen. Tuskin pahastuvat, vaikka mukaan haluaisi tulla muitakin kanttoreita.

Harjoiteltavat äänivirret ovat seuraavat:

130 Jumala, Isä taivaassa

195 On riemu, kun saan tulla

225 Jeesus luona armopöydän

332 Herraa hyvää kiittäkää

462 Soi kunniaksi Luojan

508 Valkeus kirkas päällä synkän maan

Myös messun hymnit lauletaan äänissä.

Perjantaina 4.9. – 5.9. SKML järjestää Kirkkomusiikin seminaarin Lappeenrannan Sokos-hotelli Lappeessa. Enemmän tietoa löytyy SKML:n kotisivulta www.skml.fi. Ilmoittautuminen tilaisuuteen tapahtuu keväällä 2020. Seminaarin jälkeen pidetään SKML:n liittokokous. 4.9. perjantaina tarjoamme liittokokousväelle lemiläisen messun Lemin kirkossa. Laululeirillä tiedetään varmaan jo enemmän kellonajoista. Tervetuloa mukaan laulamaan tv. piirihallitus

Piirisihteeri Pirkko Hakokönkään tavoitat s.postitse phakokongas@gmail.com tai puhelimitse p. 0503845786